Skip to content Skip to footer

ZERO bar jordkloden inn i valgkampen

Gjennom byer, debatter og valgkamp bar ZERO kloden i en gjenglemtkasse for å minne oss på at klima aldri må glemmes.

Midt i Arendalsukas virvar av debatter og valgkamp dukket en uvanlig gjenglemtkasse opp, ikke med matbokser og gymtøy, men med selve jordkloden. ZERO bar bokstavelig talt klimakrisen med seg til scenen for å minne politikere og publikum på at klimakrisen ikke kan legges bort, selv i en tid preget av krig, uro og økonomisk usikkerhet.

Daglig leder i ZERO, Stig Schjølset, oppsummerte det treffende: «Husk kloden da, folkens! Selv om det av og til er litt plunder og heft.»

Gjenglemtkassen ble båret gjennom gatene i Arendal, løftet opp i debatter, og kloden fortsatte sin reise videre inn i valgkampen utenfor Stortinget, i møte med folk på gata. I sosiale medier ble kampanjen fulgt opp med påminnelsen «Husk kloden når du stemmer», og etter valget med en «Huskelapp for mer klimapolitikk» overlevert til klimaminister Andreas Bjelland Eriksen. Ringen ble sluttet da Andreas fikk æren av å løfte jordkloden ut av gjenglemtkassa en gang for alle.

Kims lek foran Stortinget med Guri Melby

Kampanjen ble både et fysisk og digitalt møtepunkt mellom ZERO og publikum, og gjorde klimasaken synlig midt i en valgkamp der temaet knapt fikk plass.

«Alle har et forhold til gjenglemtkassa, enten det er i barnehagen eller på treningssenteret. At kloden havner der, er både enkelt, sårt og tankevekkende, og det ble en naturlig måte for oss å løfte klima og miljø i valgkampen uten å peke på partier.» Sier ZERO.

Gjenglemtkassen ble utviklet i samarbeid med JCP, som står bak idéen.

«Vi har alltid vært opptatt av kraften i det fysiske møtet. I dette prosjektet ble et fysisk objekt nøkkelen til å skape engasjement og samtale om det som betyr noe, der det faktisk betyr noe. Det gir oss stolthet og varme i hjertet å se at jordkloden får folk til å stoppe, smile og tenke.» Sier Angelica Askvik i JCP.

Kloden og Stig Schjølset under Arendalsuka 2025

Effekt (fra ZERO)

  • Positiv respons fra både publikum, politikere og media
  • Høy rekkevidde på Instagram, tydelige budskap fungerte best
  • Kombinasjonen av fysisk nærvær og digital spredning skapte ekstra oppmerksomhet

Involverte:

Konsept, idéutvikling rådgivning: KO.LAB / JCP
Elisabeth Neofytou, Pål Mathisen, Hanna Sverdrup, Angelica Askvik, Niklas Hansen
Produksjon og innhold: Miljøstiftelsen ZERO
Film: Jonas Aarseth Tvedt og Nora Presttun Hindenes
Klipp og grafisk design: Nora Presttun Hindenes
Manus og idéutvikling: Nora Presttun Hindenes og Elisabeth Bergskaug

Gjennom byer, debatter og valgkamp bar ZERO kloden i en gjenglemtkasse for å minne oss på at klima aldri må glemmes.

Subscribe for the updates!

[mc4wp_form id="461" element_id="style-11"]