Barilla ønsket å øke prøving av pastaen Al Bronzoi det norske markedet og samtidigmarkere World Pasta Day på en synlig og engasjerende måte.
Utfordring
Hvordan skape en sampling som ikke bare deler utprodukt, men som også gir folk enopplevelse de husker–og som bygger merkevaren Barilla som autentisk italiensk?
Vår tilnærming
I stedet for tradisjonell utdeling i bybildet skapte vi et lite stykke Italia midt på Karl Johan. En brandet tuktuk, italiensk bakvegg og teppe, trekasser, trær og live trekkspillmusikk ga forbipasserende følelsen av å tre inn i en italiensk piazza. Her delte vi ut fullsize pakker med Barilla Al Bronzo sammen med et oppskriftshefte fylt med inspirerende pastaretter.
Resultat
Aktiveringen ble et stoppested i bybildet der folk ble nysgjerrige, stoppet opp, tok bilder og filmet. Totalt ble 15 000 pakker Barilla Al Bronzo med oppskriftshefter delt ut, noe som ga en massiv produktprøving og høy merkebyggende effekt. Gjennom en enkel, men helhetlig opplevelse klarte Barilla å gjøre World Pasta Day til sin egen – med synlighet, engasjement og en klar italiensk signatur.