Røde Kors ønsket å øke kjennskapen til sin tøyinnsamlingsordning og få flere til å donere klær de ikke lenger bruker. Målgruppen var barnefamilier – de med overfylte skap, klær som har blitt for små eller som har gått litt i glemmeboken.
Utfordring
Hvordan minner man folk om klær de ikke lenger trenger – uten å virke masete eller moraliserende? Kampanjen måtte være folkelig, ærlig og få oss til å kjenne oss igjen i rotet, samtidig som den oppfordret til enkle, gode handlinger.
Vår tilnærming
JCP PRAD utviklet konseptet «Den er du vel ferdig med.» – en kampanje som spiller på nettopp det: at vi alle har plagg vi innerst inne vet at vi aldri kommer til å bruke igjen.
Vi lagde tre filmer som utspiller seg i hjemmet til en familie – der klær og ting med utgått verdi fortsatt tar plass i hverdagen. Kampanjen bruker varme, humor og gjenkjennelige scener for å formidle et enkelt budskap: Det er lett å rydde plass og samtidig gjøre en forskjell.
Filmene ble produsert i samarbeid med The Film Agency Oslo, med Rikke Gregersen på regi.
Resultat
Kampanjen traff blink hos målgruppen, og Røde Kors fikk både økt oppmerksomhet rundt tøyinnsamlingen og en vekst i bruk av HeltHjem-løsningen. Filmene ble godt mottatt i sosiale medier og bidro til at flere tok steget fra overfylte klesskap til velvilje og gjenbruk.