IKEA skulle lansere sin nye kolleksjon i samarbeid med den svenske designeren Gustaf Westman. Målet var å skape buzz i sosiale medier, bygge relasjoner til presse og influencere, og samtidig etablere IKEA som et morsomt og innovativt selskap.
Utfordring
Hvordan skape et event som føles like kuratert og unikt som Gustaf Westmans uttrykk – uten å kopiere, men heller la seg inspirere – og samtidig gjøre lanseringen tilgjengelig både for presse, influencere og IKEA sine egne kunder?
Vår tilnærming
For å skape en intim og kuratert ramme inviterte vi presse og influencere til et PR-event i en leilighet fylt med møbler og dekor fra kolleksjonen og IKEAs sortiment. Bordet ble dekket med kolleksjonens produkter, lunsjen og dessertbordet ble en visuell opplevelse, og gjestene fikk dekorere egne lys i et kreativt verksted. Dagen etter fikk IKEAs kunder oppleve en gjenbrukt versjon av eventet i varehuset, med DJ, mocktailbar, dessertbord og lysverksted.
Resultat
Lanseringen fikk massiv respons. Alle de inviterte mediene og influencerne postet fra eventet, og både gjester og kunder ga strålende tilbakemeldinger. Da kolleksjonen ble lansert i butikk, sto folk i kø utenfor flere varehus før åpning – og produktene fløy ut av hyllene.