Skip to content Skip to footer

OBOS Block Watne heier på like muligheter

Design- og kommunikasjonskonsept for smørebussen til kombinertlandslaget

OBOS Block Watne er hovedsponsor for det norske kombinertlandslaget, med en avtale der halvparten av støtten er øremerket kvinnesatsingen. I forbindelse med kombinertsportens 100-årsjubileum ønsket OBOS et nytt design til landslagets smørebuss – et rullende symbol på både tradisjon og fremtid.

Utfordring 

Selv om sporten har lange og stolte tradisjoner i Norge, er ikke kvinnelige utøvere inkludert i OL-programmet for 2026. Dette er i strid med IOC sitt løfte om kjønnsbalanse i alle idretter. Oppgaven ble derfor mer enn bare design – det handlet om å bruke smørebussen som en arena for holdningsendring.

Vår tilnærming 

I stedet for å gå for det klassiske helteuttrykket, utviklet vi et konsept som løftet frem budskapet om like muligheter. Gjennom visuell historiefortelling plasserte vi dagens kvinnelige utøvere inn i historiske bilder – og tydeliggjorde at likestilling fortsatt ikke er en realitet i sporten.

På bussen ble det også integrert en QR-kode som ledet til en underskriftskampanje for å få kvinner inn i OL-programmet i 2030. Designet ble både en hyllest til tradisjonen og et kraftfullt opprop for endring.

 

 

Resultat 

Smørebussen ble en sterk visuell og politisk markør som fikk stor oppmerksomhet i media og i sosiale kanaler. OBOS Block Watne, i samarbeid med Skiforbundet, kombinertlandslaget og flere aktører, har med dette tatt et tydelig standpunkt for likestilling i idretten – og inviterer hele Norge til å bli med på laget.

Har du en viktig sak å fronte?

Vi hjelper deg å finne formen – og formatet. Kontakt JCP.
Design- og kommunikasjonskonsept for smørebussen til kombinertlandslaget

Design- og kommunikasjonskonsept for smørebussen til kombinertlandslaget

Design- og kommunikasjonskonsept for smørebussen til kombinertlandslaget

Subscribe for the updates!

[mc4wp_form id="461" element_id="style-11"]