Redningsselskapet har som klar visjon at ingen skal drukne. For å nå dette målet er det avgjørende å øke bevisstheten om hvordan en drukningsulykke faktisk kan arte seg – stille og umerkelig, ofte uten at andre oppdager det. Kampanjen skulle derfor lære publikum å gjenkjenne farene før det er for sent.
Utfordring
Redningsselskapet har som klar visjon at ingen skal drukne. For å nå dette målet er det avgjørende å øke bevisstheten om hvordan en drukningsulykke faktisk kan arte seg – stille og umerkelig, ofte uten at andre oppdager det. Kampanjen skulle derfor lære publikum å gjenkjenne farene før det er for sent.
Vår tilnærming
Vi tok i bruk banebrytende DeepScreen™-teknologi fra Ocean Outdoor på Oslo Bussterminal, og laget en interaktiv kampanje hvor forbipasserende kunne se en gruppe ungdommer i vannet og prøve å gjette hvem som var i ferd med å drukne. Kampanjen ledet seerne til Redningsselskapets digitale livredningskurs via en QR-kode – et enkelt steg mot økt livsviktige ferdigheter.
Resultat
Kampanjen skapte enormt engasjement, og trafikken til kampanjesiden økte med over 17 000 prosent. Budskapet nådde et stort publikum og bidro til økt kunnskap og bevissthet rundt drukningsulykker. Dette var et viktig steg for Redningsselskapets mål om å redde liv gjennom forebygging og kunnskap.