15. februar 2001 vedtok Stortinget nullvisjonen, som sier at det skal være 0 drepte på norske veier innen 2050. Etter flere år på rad med nedgang, fikk statistikken en uventet oppgang i 2022 som ser ut til å fortsette. Økningen av dødsulykker i trafikken er et samfunnsproblem Volvo og Trygg Trafikk ser alvorlig på, og sammen ønsket å ta tak i.
De alvorlige ulykkene er mer enn statistikk, det er liv som går tapt. Liv med relasjoner, hobbyer og drømmer. I kampanjen skulle vi vise nettopp det, menneskene bak statistikken. I filmer, radiospotter og med en installasjon viser vi små øyeblikk fra ulike menneskers hverdag, og hvordan en bilulykke drastisk og plutselig endrer helt vanlige liv.
Gjennom kampanjen er sko brukt som et virkemiddel. Personers sko forteller mye om hvem de er. Det er noe alle bruker, og kan fortelle oss om alder, personlig stil og livene de lever. Det er gjenkjennelig for seerne, og uten å se et eneste ansikt er det lett å se for seg livene som har levd i skoene. Fra helt nye joggesko og godt slitte fotballsko til pene sommersandaler og små støvler med søleflekker på. Seeren kan overføre deres hverdag til sin egen, og sine nære. For ulykker er noe som kan skje oss alle.
Derfor er hovedbudskapet enkelt og tydelig: På vegne av alle. Kjør forsiktig.
Siste kommentarer